Det är oftast elever på de teoretiska gymnasieprogrammen som jobbar med Ung Företagsamhet (UF). Det vill Kamilla Roos på Didaktus Liljeholmen vara med och ändra på. Hon är en av eldsjälarna som har jobbat hårt för att alla skolans elever, även de på yrkesprogrammen, ska intressera sig för entreprenörskap och företagande.

– Man behöver inte läsa ekonomi eller naturvetenskap för att jobba med UF, och det blir allt vanligare att även elever på yrkesprogram driver UF-företag. Hos oss jobbar både vård- och omsorgseleverna och barn- och fritidseleverna med UF, säger Kamilla Roos som undervisar i sociologi och entreprenörskap på skolan.
Framgångsrik UF-satsning
Didaktus Liljeholmen är år efter år den skola i Sverige som har med flest UF-elever från barn- och fritidsprogrammet, mycket tack vare Kamilla Roos. Och för två år sedan utsågs skolan till årets UF-skola i Stockholmsregionen. Kamilla själv har varit nominerad i kategorin årets UF-lärare.
– Jag kom in på UF-spåret för sju-åtta år sedan och jag fastnade snabbt för konceptet. Sedan dess har jag drivit igenom att flera av skolans program ska jobba med UF. Det är naturligtvis viktigt att skolans ledning stöttar arbetet och det känner jag verkligen att de gör här, säger hon.
Eleverna jobbar med Ung Företagsamhet i årskurs 2, men redan det första läsåret får de bekanta sig med upplägget.
– Vi brukar åka till UF-mässan i Älvsjö tillsammans för att eleverna ska få se vilka produkter och tjänster som de äldre eleverna jobbar med. Det inspirerar dem, de får idéer som de kan ta med sig i sitt eget arbete, säger hon.
Att jobba med förebilder är viktigt, tycker Kamilla Roos. Före detta elever som har fortsatt att driva sina företag efter studenten bjuds ibland in till skolan för att föreläsa och möta nuvarande elever.
– Återigen, det är viktigt att slå hål på fördomen att man måste vara ekonom eller ha läst företagsekonomi för att starta och driva eget företag. Entreprenörer finns överallt i samhället, de är fler än Spotifys grundare, och det är viktigt att eleverna får upp ögonen för det, säger hon.
Ordning och relationer
Kamilla Roos har varit lärare sedan 1996. När hon ska beskriva sig själv i sin yrkesroll använder hon orden ordning och relationer.
– När jag går in i ett klassrum och möter en ny klass för första gången är jag nog rätt auktoritär. Jag vill ha ordning och reda, ingenting ska störa undervisningen. Men jag är också en lyssnande lärare, jag låter eleverna vara delaktiga i planeringen och det är viktigt att de förstår vad de ska göra och inte minst varför. Man kan säga att jag vill att eleverna äger syftet med undervisningen, berättar hon.
Arbetet med UF genomsyrar mycket av hennes undervisning och hon ser tydligt vilka vinster det ger.
– Jag ser en enorm utveckling hos eleverna, även i de fall där det ibland finns ett visst motstånd i början. I slutänden kan det faktiskt vara just dessa elever, som var skeptiska i början, som skickar in sitt UF-företags årsredovisning till den nationella UF-tävlingen, säger hon.
– UF ger eleverna så mycket mer än bara kunskap om företagande, moms och skatt. De lär sig att kommunicera och nätverka, de får en förståelse för det svenska näringslivets betydelse för samhället och de lär sig att ta plats. När de exempelvis gör marknadsundersökningar måste de våga vara framåt, de kan inte stå i ett hörn och mumla. Det är otroligt nyttigt.
Lärare gör skillnad
Kamilla Roos strävar hela tiden efter att utvecklas som lärare. Man är aldrig färdig, menar hon.
– Man måste hela tiden fortbilda sig, tänka nytt och tänka om. Sen behöver man hänga med i vad som händer i samhället och inte bara köra på ”som man alltid har gjort”. Det funkar inte. Man måste kunna relatera till ungdomarnas vardag som är här och nu.
Hon har också tankar om den debatt som hela tiden omgärdar den svenska skolan.
– Vi behöver prata bättre om skolan, det görs mängder med bra saker men vi stirrar oss blinda på PISA-resultat. Vi pratar alldeles för lite om att vi utbildar goda samhällsmedborgare som blir närande istället för tärande. Även om man inte har högsta betyg på ett matteprov så kan man bidra till samhällsutveckling, säger hon.
– Jag är övertygad om att jag gör skillnad som lärare, jag har en chans att vara med och påverka elevernas framtid.

Det här är del 6 i artikelserien #iKlassrummet som Academedia presenterat under hösten.